Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau! Stort €10 en ontvang €10 extra
Bitvavo: Stort €10
en krijg €10 gratis
De beroemde koffieketen Starbucks kondigt het einde van zijn NFT-programma aan. Na de enorme hype rondom NFTs in 2021 besloot Starbucks om zijn klanten digitale verzamelobjecten te laten verdienen en kopen.
Dat begon met een beta, maar die was blijkbaar niet succesvol genoeg om de boel serieus op te pakken.
De timing van het stoppen van het NFT-project van Starbucks is opvallend te noemen. Bitcoin is immers all-time highs aan het maken en in het verleden duurde het niet lang voordat daarna ook altcoins hiermee begonnen.
Als NFTs een grote toekomst hebben, dan zouden die daarna weleens kunnen volgen. Niemand weet dat natuurlijk zeker, maar qua timing lijkt Starbucks een slecht moment uit te kiezen. Waarom zouden ze niet nog even een paar maanden wachten, want wie weet wat er straks weer gaat gebeuren.
De reden voor het sluiten van het NFT-programma van Starbucks is niet duidelijk, maar ze zullen het programma waarschijnlijk niet sluiten omdat het te succesvol is.
Waarschijnlijk was de timing van de lancering ook niet uiterst handig van Starbucks. Het project begon namelijk in september 2022, enkele maanden na het instorten van Terra en enkele maanden voor het instorten van FTX.
Dat was natuurlijk een periode waarin vrijwel niemand enthousiast werd van NFTs.
Voor het NFT-project koos Starbucks destijds voor de Proof-of-Stake blockchain van Polygon. “Starbucks zal een meer energie-efficiënte Proof-of-Stake blockchain gebruiken, gebouwd door Polygon, dat minder energie verbruikt dan de eerste generatie”, zo viel er in het statement te lezen.
Hiermee is eigenlijk al duidelijk dat ze voor de marketing-praatjes van Polygon zijn gevallen. Natuurlijk is het mooi dat ze Starbucks hebben kunnen overtuigen, maar hiermee geven ze indirect en onterecht af op het energieverbruik van Bitcoin.
Daarvan wordt namelijk steeds meer duidelijk dat het veel positieve punten heeft voor het klimaat. Namelijk dat het de opkomst van duurzame energie drijft en ook binnen de olie- en gasindustrie voor een lagere CO2 uitstoot zorgt.
Maar goed, het NFT-avontuur van Starbucks lijkt dus voorbij. De marktplaats van Starbucks (Odyssey marketplace) gaat over naar de Nifty marketplace. Daar kunnen gebruikers de NFTs van het koffiehuis blijven kopen en verkopen.
Sta je op het punt om de cryptowereld te ontdekken en overweeg je om Bitcoin of een andere crypto te kopen? Grijp dan nu je kans met deze exclusieve aanbieding! Dankzij een speciale deal tussen Newsbit en de Nederlandse crypto beurs Bitvavo krijgen onze lezers een exclusieve aanbieding
Slechts 30 Dagen Beschikbaar: meld je aan bij Bitvavo via de onderstaande knop en ontvang een welkomstcadeau van 20 euro helemaal gratis. En dat is niet alles – je betaalt ook geen handelskosten over je eerste 10.000 euro aan transacties. Meld je nu aan!
Het is het hoogste wekelijkse verkoopvolume sinds de week die eindigde op 25 augustus, toen de verkopen meer dan $93 miljoen bedroegen.
Pos Indonesia, de nationale postdienst van Indonesië, heeft zijn eerste postzegels met een unieke NFT-tegenhanger geïntroduceerd.
CryptoPunk #2386, geschat op $1,5 miljoen, verkocht voor slechts 10 ETH. Ontdek hoe deze slimme NFT-transactie tot stand kwam.