Het moederbedrijf van Facebook, Meta, heeft een boete van maar liefst 1,2 miljard euro ontvangen voor het onrechtmatig overdragen van gebruikersgegevens van Europese Facebook-leden naar servers in de Verenigde Staten. Deze boete werd opgelegd door de privacywaakhond van de Europese Unie (EU), volgens berichtgeving van de Wall Street Journal.
De boete, van 1,3 miljard euro, is één van de grootste die tot nu toe is opgelegd voor overtreding van Europese privacyregels. De officiële aankondiging van de uitspraak wordt later vandaag verwacht.
Deze uitspraak voert de druk op de Amerikaanse regering op om een overeenkomst te bereiken waarmee Meta en duizenden andere multinationals gegevens legaal kunnen blijven overdragen naar de VS. Een dergelijke overeenkomst zou niet alleen Meta, maar ook talloze andere bedrijven in staat stellen om wereldwijd te blijven opereren zonder de lokale privacywetgeving te overtreden.
De boete zal waarschijnlijk een significante impact hebben op Meta’s financiële resultaten, en het kan ook een precedent scheppen voor andere technologiebedrijven die soortgelijke gegevensoverdracht praktijken hebben. Deze zaak toont eens te meer aan dat privacykwesties in toenemende mate de aandacht hebben van toezichthouders wereldwijd.

Bitcoin onder druk: koers nadert laagste punt sinds Trump weer president is
Bitcoin koers daalt hard na Trump-nominatie voor de Fed. Beleggers vrezen streng beleid en vluchten uit risicovolle assets.

Blockstream haalt $210 miljoen op: Kan dit de schaalbaarheid van Bitcoin verbeteren?
Blockstream haalt 210 miljoen dollar op om de infrastructuur van Bitcoin op meerdere punten te verbeteren.

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?
Regulatie nieuws

Heftig debat tussen senator Elizabeth Warren en crypto-voorstander John Deaton
Felle clash tussen Elizabeth Warren en John Deaton over crypto-regulering tijdens debat. Warren pleit voor strenge regels, Deaton voor innovatie.

Italië van plan om belasting op cryptowinst fors op te voeren naar 42% in nieuwe begroting 2025
De Italiaanse regering heeft plannen aangekondigd om de vermogenswinstbelasting op bitcoin en andere cryptovaluta te verhogen.

Zuid-Korea versterkt toezicht op cryptomarkt en overweegt lancering van crypto-ETF’s
Zuid-Korea zet belangrijke stappen richting crypto-regulering en mogelijke lancering van crypto-ETF’s met de oprichting van een speciale commissie.
Meest gelezen

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?

