Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau! Stort €10 en ontvang €10 extra
Bitvavo: Stort €10
en krijg €10 gratis
Autofabrikang General Motors heeft een patent ingediend voor een nieuw, voortdurend up-to-date, navigatiesysteem. Dit wil het bedrijf bereiken door een blockchain te koppelen om gegevens van voertuigsensoren te integreren om zo een betrouwbare kaart voor autonome voertuigen te bouwen.
Volgens de officiële aanvraag, zijn de bestaande kaarten die momenteel worden gebruikt bij navigatiesystemen lastig bij te houden zonder een enorme kostenpost. Een van de redenen hiervoor is dat een groot deel van deze kaarten worden bijgehouden door gespecialiseerde voertuigen, die slechts een bepaald deel van de wereld in kaart zal brengen. Een voorbeeld hiervan is de auto van Google die straten in kaart brengt en up-to-date houdt voor de online map dienst Google Maps.
De oplossing van General Motors werkt eigenlijk erg simpel. Zo willen ze het proces van het up-to-date houden van de map verdelen over een groot netwerk van auto’s. Zo beschikken veel van de auto’s die momenteel op de weg rijden over sensoren die gegevens over hun omgeving verzamelen. Deze realtime gegevens zouden ook ingezet kunnen worden voor het bijhouden van kaarten.
Door elk verschil te meten en deze in een blockchain te zetten, zal dit verschil moeten worden gevalideerd door meerdere auto’s die langs dezelfde route rijden. Op deze manier worden de kaarten heel de dag bijgehouden door alle auto’s die op de weg rondrijden.
Naar verluidt is het systeem ontwikkeld voor de Super Cruise-functie van General Motors. Deze functie biedt een semi-automatische rijervaring. General Motors is niet de enige met zo’n functie, bijvoorbeeld Tesla is hier erg bekend mee geworden. Het verschil zit hem echter in de manier waarop het systeem werkt. Zo is het systeem van General Motors meer afhankelijk van navigatiekaarten, terwijl Tesla meer met sensoren van de auto werkt.
Hierdoor is het systeem van General Motors alleen beschikbaar op ondersteunde wegen, wat de functionaliteit ervan beperkt. De autofabrikant kan dan ook erg profiteren van een dergelijk op de blockchain-gebaseerd systeem waarin een groot netwerk van auto’s de wegen ‘up-to-date’ houden. Ook biedt blockchain de mogelijkheid voor meerdere leveranciers om bij te dragen aan hetzelfde systeem.
General Motors zit niet stil omtrent blockchain. In 2019 was het bedrijf 1 van de 5 autofabrikanten die een op blockchain gebaseerd betalings- en identificatiesysteem voor voertuigen testte. Ook investeerde het bedrijf in juni 2019 in een blockchain-startup, die probeert om fraude met autofinanciering tegen te gaan.
Ook heeft de autofabrikant in 2018 al een patent gekregen voor een ander op de blockchain-gebaseerd systeem om de communicatie tussen auto’s te verbeteren. Dit is erg relevante informatie voor bijvoorbeeld autonome auto’s.