Het jaar 2022 eindigde voor de crypto-markt zonder vuurwerk en we kunnen niet zeggen dat 2023 tot nu toe heel spectaculair is. De Bitcoin koers handelt nog altijd onder de 17.000 dollar en begint steeds meer op een stablecoin te lijken. Gisteren werd echter bekend wat we al wisten, de Federal Reserve gelooft dat ze er nog lang niet zijn.
Wat betekent dit?
De Amerikaanse centrale bank (Federal Reserve) is het hele afgelopen jaar in gevecht geweest met de inflatie. In reactie op die inflatie verhoogden ze de rente. Dit maakt het in feite duurder om aan kapitaal te komen. De Federal Reserve hoopt dat daarmee de economie afkoelt. Dat mensen minder snel geld lenen en dat ook bedrijven wat huiveriger zijn met investeren. Die strategie lijkt te werken, want de inflatie begint langzaam in te zakken.
Echt tevreden is de Federal Reserve niet en ze maken zich daarnaast zorgen over de plakkerigheid van de inflatie. In de notulen van de rentevergadering van 14 december, die gisteren gepubliceerd zijn, schrijft de Fed dat de inflatie “koppiger is dan gedacht”. Tijdens de laatste rentevergadering is de rente met 0,50 procent omhoog gebracht. Daarmee is het tempo van de renteverhogingen al wat gedaald, maar we zijn er nog niet.
Nog geen omkering
Het tempo van de renteverhogingen neemt wat af, omdat ze bij de Federal Reserve wellicht ook bang zijn dat ze de economie aan het wankelen brengen. De rente heeft voor 2022 ruim 10 jaar op praktisch nul procent gestaan. Je moet niet vergeten dat een economie daar in 10 jaar langzaam aan went en dat er bedrijven zijn die enkel en alleen dankzij die lage rente overleven. Zodra je de rente in het meest agressieve tempo in ruim 40 jaar omhoog gooit, moet je niet denken dat die compleet schadeloos zal zijn.
Er bestaat een redelijke kans dat we de pijn van de renteverhogingen pas volgend jaar voelen. Langzaam maar zeker moeten meer individuen, bedrijven en zelfs overheden zich herfinancieren en dat levert bij sommigen ongetwijfeld problemen op tegen deze rentes.

Bitcoin onder druk: koers nadert laagste punt sinds Trump weer president is
Bitcoin koers daalt hard na Trump-nominatie voor de Fed. Beleggers vrezen streng beleid en vluchten uit risicovolle assets.

Blockstream haalt $210 miljoen op: Kan dit de schaalbaarheid van Bitcoin verbeteren?
Blockstream haalt 210 miljoen dollar op om de infrastructuur van Bitcoin op meerdere punten te verbeteren.

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?
Regulatie nieuws

Heftig debat tussen senator Elizabeth Warren en crypto-voorstander John Deaton
Felle clash tussen Elizabeth Warren en John Deaton over crypto-regulering tijdens debat. Warren pleit voor strenge regels, Deaton voor innovatie.

Italië van plan om belasting op cryptowinst fors op te voeren naar 42% in nieuwe begroting 2025
De Italiaanse regering heeft plannen aangekondigd om de vermogenswinstbelasting op bitcoin en andere cryptovaluta te verhogen.

Zuid-Korea versterkt toezicht op cryptomarkt en overweegt lancering van crypto-ETF’s
Zuid-Korea zet belangrijke stappen richting crypto-regulering en mogelijke lancering van crypto-ETF’s met de oprichting van een speciale commissie.
Meest gelezen

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?

