Naar verluidt is iemand uit het Verenigd Koninkrijk (VK) die door het Amerikaanse Ministerie van Justitie was aangeklaagd nu aangehouden in Moskou. De man in kwestie wordt verdacht van samenzwering om de Amerikaanse sancties tegen Noord-Korea te schenden.
Mogelijk 20 jaar gevangenisstraf
Het zou gaan om een 31-jarige Britse burger genaamd Christopher Emms, die een ‘rode kennisgeving’ van Interpol heeft gekregen.
Emms zou samen met een Spaanse burger genaamd Alejandro Cao De Benos instructies gegeven hebben over hoe Noord-Korea de blockchain-techonologie en cryptocurrencies zou kunnen inzetten om geld mee wit te wassen en om de opgelegde sancties te omzeilen. De 2 mannen planden en organiseerden naar verluidt ook de 2019 Pyongyang Blockchain and Cryptocurrency Conference.
Er is echter ook een derde deelnemer aan de samenzwering, een man genaamd Virgil Griffith. Dit is een voormalig ontwikkelaar op het Ethereum (ETH)-netwerk. Griffith is in november van 2019 al gearresteerd door de Amerikaanse FBI en pleitte vervolgens schuldig. Vervolgens werd hij tot 63 maanden gevangenisstraf veroordeeld. Emms zou op zijn beurt maximaal 20 jaar gevangenisstraf kunnen krijgen.
Emms eerder al aangehouden
Toch zou er volgens Radha Stirling, de oprichter van Due Process International, een ngo die mensenrechten helpt verdedigen tegenover internationale handhavingsinstanties, dat er geen sterk bewijs tegen Emms zou zijn. Stirling zei het volgende:
Hij heeft niets verkeerd gedaan; hij heeft geen informatie aan Noord-Korea verstrekt die niet al op de eerste pagina van Google verschijnt.
Eerder wees Saoedi-Arabië het Amerikaanse uitleveringsverzoek al af vanwege het ontbreken van een wettelijke basis. Hierdoor werd Emms vrijgelaten na een reisverbod van 8 maanden. Hij verliet na zijn vrijlating direct het land en vluchtte vervolgens naar Rusland. Ondanks dat het land ook het doelwit was van de inspanningen van de DoJ om de financiële sancties in de cryptosector af te dwingen, besloten de lokale handhavers blijkbaar om hun Amerikaanse tegenhangers te helpen.

Bitcoin onder druk: koers nadert laagste punt sinds Trump weer president is
Bitcoin koers daalt hard na Trump-nominatie voor de Fed. Beleggers vrezen streng beleid en vluchten uit risicovolle assets.

Blockstream haalt $210 miljoen op: Kan dit de schaalbaarheid van Bitcoin verbeteren?
Blockstream haalt 210 miljoen dollar op om de infrastructuur van Bitcoin op meerdere punten te verbeteren.

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.
Regulatie nieuws

Heftig debat tussen senator Elizabeth Warren en crypto-voorstander John Deaton
Felle clash tussen Elizabeth Warren en John Deaton over crypto-regulering tijdens debat. Warren pleit voor strenge regels, Deaton voor innovatie.

Italië van plan om belasting op cryptowinst fors op te voeren naar 42% in nieuwe begroting 2025
De Italiaanse regering heeft plannen aangekondigd om de vermogenswinstbelasting op bitcoin en andere cryptovaluta te verhogen.

Zuid-Korea versterkt toezicht op cryptomarkt en overweegt lancering van crypto-ETF’s
Zuid-Korea zet belangrijke stappen richting crypto-regulering en mogelijke lancering van crypto-ETF’s met de oprichting van een speciale commissie.
Meest gelezen

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.

