Naar verluidt heeft Bitmain, een cryptocurrency-miningbedrijf dat gevestigd zit in Peking, de belastingvoorschriften in China geschonden, wat resulteerde in aanzienlijke boetes opgelegd door de plaatselijke autoriteiten.
Mogelijk geen inkomstenbelasting betaald
Lokale nieuwsbron Sina Finance meldde op 11 april dat Bitmain Technologies een belastingboete heeft ontvangen van het ‘Beijing Municipal Office of the State Administration of Taxation’. De autoriteiten hebben Bitmain bestraft met een boete van ongeveer 25 miljoen Chinese yuan ($3,7/€3,4 miljoen), aldus het rapport, dat verwijst naar gegevens uit het Chinese bedrijfsregister Qichacha.
Volgens de gegevens heeft Bitmain op 4 april 2023 een boete opgelegd gekregen omdat het bedrijf naar verluidt geen inkomstenbelasting heeft betaald in overeenstemming met de Chinese wetgeving inzake de administratie van belastingheffing. De verklaring noemde specifiek bepaalde schendingen met betrekking tot belastingen op inkomsten uit salarissen, bonussen, arbeidsdividenden, toelagen en meer van werknemers van Bitmain.
De belastingdienst heeft Bitmain ook in augustus 2022 op de hoogte gesteld van bepaalde belastingovertredingen. Tot op heden heeft de Pekingse eenheid van Bitmain geen inkomstenbelasting betaald van in totaal ongeveer 16,6 miljoen yuan, of circa $2,4/€2,2 miljoen.
Bitmain blijft succesvol binnen mining-wereld
Bitmain, opgericht in 2013, is één van ’s werelds grootste cryptocurrency-miningbedrijven en staat bekend om de productie van hardware en oplossingen die specifiek zijn ontworpen voor crypto-mining.
Het bedrijf werd naar verluidt in oktober 2021 gedwongen om zijn activiteiten in China te stoppen als reactie op het algemene verbod op cryptocurrency dat in september 2021 werd opgelegd door de Chinese overheid.
Het is echter nog onduidelijk hoe het bedrijf sindsdien zijn activiteiten heeft voortgezet in het land.
Ondanks onzekerheid over regelgeving en een bear-cryptomarkt in 2022, blijft Bitmain succesvol. In december 2022 was het nieuwste Antminer-apparaat van Bitmain naar verluidt binnen minder dan een minuut uitverkocht, ondanks de afnemende winstgevendheid van mijnbouwactiviteiten.
In september 2022 richtte Bitmain-oprichter Jihan Wu een fonds van $250/€228 miljoen op om de mijnbouwindustrie te ondersteunen die getroffen was door de langdurige cryptocurrency-winter. Na zijn vertrek bij Bitmain in 2021 richtte Wu Bitdeer op, een nieuw cryptominingbedrijf en spin-off van Bitmain.

Bitcoin onder druk: koers nadert laagste punt sinds Trump weer president is
Bitcoin koers daalt hard na Trump-nominatie voor de Fed. Beleggers vrezen streng beleid en vluchten uit risicovolle assets.

Blockstream haalt $210 miljoen op: Kan dit de schaalbaarheid van Bitcoin verbeteren?
Blockstream haalt 210 miljoen dollar op om de infrastructuur van Bitcoin op meerdere punten te verbeteren.

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.
Regulatie nieuws

Heftig debat tussen senator Elizabeth Warren en crypto-voorstander John Deaton
Felle clash tussen Elizabeth Warren en John Deaton over crypto-regulering tijdens debat. Warren pleit voor strenge regels, Deaton voor innovatie.

Italië van plan om belasting op cryptowinst fors op te voeren naar 42% in nieuwe begroting 2025
De Italiaanse regering heeft plannen aangekondigd om de vermogenswinstbelasting op bitcoin en andere cryptovaluta te verhogen.

Zuid-Korea versterkt toezicht op cryptomarkt en overweegt lancering van crypto-ETF’s
Zuid-Korea zet belangrijke stappen richting crypto-regulering en mogelijke lancering van crypto-ETF’s met de oprichting van een speciale commissie.
Meest gelezen

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.

