Bitcoin mining gigant Bitfarms, een beursgenoteerde Canadese miner, heeft een nieuwe faciliteit opgezet in Argentinië. De reden voor deze stap? Goedkope energie. Het bedrijf is één van de grootste miners ter wereld en opereert in vier landen, maar geeft aan dat Argentinië waarschijnlijk het goedkoopste land wordt.
Inflatie en goedkoop aardgas
Op basis van de gunstige wisselkoersen en goedkope aardgasprijzen, worden de kosten van de nieuwe faciliteit in Rio Cuarto de laagste in het portfolio van Bitfarms. Een situatie die ze volgens COO Geoff Morphy een “significante voorsprong” geeft. Bitfarms kondigde het nieuwe contract eind april aan en een paar maanden later in september gaat de operatie in Argentinië live.
“Argentinië heeft de op één na grootste aardgasreserves ter wereld, terwijl er ook veel potentie is voor duurzame energie”, aldus Morphy. “Wij zitten in de unieke positie om wereldwijd uit te breiden en te blijven profiteren van de lage kosten in deze regio en de overtollige elektriciteitsproductie”, zo gaat Morphy verder.
Oprichters komen uit Argentinië
De locatie mag dan aantrekkelijk zijn voor Bitfarms vanwege de lage kosten, ook voor de oprichters van het bedrijf is het waarschijnlijk een droom geweest om zich hier te vestigen. Zij komen namelijk uit Argentinië. De voornaamste reden voor de keuze voor Argentinië blijft echter de kosten-capaciteit situatie. “Als we gebieden zien met overschotten die anders verloren zouden gaan, dan proberen wij die tegen een lage prijs op te pikken […] uiteindelijk is dat goed voor Bitfarms en voor de lokale energieproducenten”, zo voegt Morphy toe.
De nieuwe operatie in Rio Cuarto verhoogt de hashrate van Bitfarms van 3,9 naar 4,1 exahash per seconde. Het volledige project gaat om twee faciliteiten, waarvan de eerste vandaag is aangezet. Bitfarms verwacht dat alles draait als we in het tweede kwartaal van 2023 aankomen. Het Canadese bedrijf draait buiten Argentinië vooral op waterkracht-energie.

Bitcoin onder druk: koers nadert laagste punt sinds Trump weer president is
Bitcoin koers daalt hard na Trump-nominatie voor de Fed. Beleggers vrezen streng beleid en vluchten uit risicovolle assets.

Blockstream haalt $210 miljoen op: Kan dit de schaalbaarheid van Bitcoin verbeteren?
Blockstream haalt 210 miljoen dollar op om de infrastructuur van Bitcoin op meerdere punten te verbeteren.

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?
Bitcoin nieuws

Bitcoin onder druk: koers nadert laagste punt sinds Trump weer president is
Bitcoin koers daalt hard na Trump-nominatie voor de Fed. Beleggers vrezen streng beleid en vluchten uit risicovolle assets.

Blockstream haalt $210 miljoen op: Kan dit de schaalbaarheid van Bitcoin verbeteren?
Blockstream haalt 210 miljoen dollar op om de infrastructuur van Bitcoin op meerdere punten te verbeteren.
Meest gelezen

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?

