De lancering van non-fungible tokens (NFTs) op Bitcoin, die ook wel bekendstaan als Ordinals, zorgde ervoor dat het aantal adressen met een positieve balans een nieuwe all-time high van 44 miljoen bereikte. In een nieuw rapport van 13 februari schrijft on-chain analysebedrijf Glassnode over deze bijzondere mijlpaal voor Bitcoin.
Unieke omstandigheden
Glassnode spreekt in het rapport voor unieke omstandigheden voor Bitcoin, omdat er voor het eerste in de geschiedenis een toepassing opbloeit die niet te maken heeft met betalingen. “Dit is een nieuw en uniek moment in de geschiedenis van Bitcoin, waarbij een innovatie activiteit op het netwerk genereert, zonder dat er sprake is van een klassieke transactie voor monetaire doeleinden,” aldus Glassnode.
Glassnode legt uit dat de opkomst van Ordinals bijdragen aan een “korte termijn opleving in de activiteit op het Bitcoin netwerk” die voor nieuwe gebruikers met een positieve Bitcoin-balans zorgt. In de bovenstaande grafiek is te zien dat dit getal richting het einde van 2022 stagneerde en met de komst van Ordinals weer stevig is gaan groeien.
Van waarde naar data
Het bijzondere aan deze nieuwe activiteit is dus dat het gaat om transacties die niet per se een gigantische monetaire waarde met zich meedragen, maar vooral veel data aan het netwerk toevoegen. Het gevolg hiervan is dat Ordinals ook meedoen in het spel van vraag en aanbod om de schaarse ruimte in blokken op de blockchain.
Sinds de lancering van Ordinals op 21 januari is de gemiddelde omvang van blokken op de blockchain ook behoorlijk toegenomen van 1,5 tot 2,0 MB naar 3,0 tot 3,5 MB. Dat is een ontwikkeling waar overigens niet iedereen blij mee is. Volgens sommige Bitcoin-puristen is dit namelijk een verspilling van schaarse blokruimte.
Aan de andere kant is het wel weer een positieve ontwikkeling voor de miners, die dankzij de opkomst van Ordinals meer geld kunnen verdienen aan het produceren van blokken. Ook met het oog op de toekomst, waarin de bloksubsidie van de huidige 6,25 Bitcoin richting nul zal dalen, is het een goede zaak dat de blokken meer geld opleveren voor de miners.

Bitcoin onder druk: koers nadert laagste punt sinds Trump weer president is
Bitcoin koers daalt hard na Trump-nominatie voor de Fed. Beleggers vrezen streng beleid en vluchten uit risicovolle assets.

Blockstream haalt $210 miljoen op: Kan dit de schaalbaarheid van Bitcoin verbeteren?
Blockstream haalt 210 miljoen dollar op om de infrastructuur van Bitcoin op meerdere punten te verbeteren.

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.
Bitcoin nieuws

Bitcoin onder druk: koers nadert laagste punt sinds Trump weer president is
Bitcoin koers daalt hard na Trump-nominatie voor de Fed. Beleggers vrezen streng beleid en vluchten uit risicovolle assets.

Blockstream haalt $210 miljoen op: Kan dit de schaalbaarheid van Bitcoin verbeteren?
Blockstream haalt 210 miljoen dollar op om de infrastructuur van Bitcoin op meerdere punten te verbeteren.
Meest gelezen

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.

