Op 4 mei heeft de centrale bank van Argentinië betalingsproviders verboden om cryptotransacties aan te bieden, met als doel de blootstelling van het betalingssysteem aan digitale activa te verminderen.
Cryptodiensten mogen niet meer aangeboden worden
De monetaire autoriteit heeft verklaard dat betalingsproviders niet langer cryptodiensten mogen aanbieden of faciliteren via hun applicaties. Hiermee worden betalingsfintechs en financiële instellingen onder dezelfde regelgeving gebracht in het land.
De Autoriteit verklaarde het volgende: “Betalingsdienstaanbieders die betaalrekeningen aanbieden mogen geen operaties uitvoeren of faciliteren met digitale activa, inclusief crypto-activa, die niet gereguleerd zijn door de bevoegde nationale autoriteit en geautoriseerd zijn door de Centrale Bank van de Argentijnse Republiek.”
Aangezien cryptocurrencies (althans nog niet) niet gereguleerd zijn in Argentinië, vallen alle munten en tokens onder deze beslissing. Het is mogelijk dat crypto’s in de toekomst wel in Argentinië gereguleerd zullen worden.
Het is echter nog onduidelijk wat voor impact deze maatregel zal hebben op de lokale crypto-industrie. Lokale media hebben gemeld dat betalingsproviders geen commentaar willen geven op het besluit.
De Argentijnse fintech-kamer heeft bij de regering aangedrongen om het besluit te heroverwegen en stelt dat “het de toegang beperkt tot een technologie die meerdere voordelen en kansen biedt voor onze samenleving.”
Hyperinflatie stimuleert acceptatie crypto
De acceptatie van cryptovaluta in Argentinië wordt gestimuleerd door hyperinflatie. In april bereikte de prijs van Bitcoin een recordhoogte in de Argentijnse peso (ARS), waarbij de wisselkoers van BTC de 6,59 miljoen ARS overschreed, wat neerkomt op een stijging van meer dan 100% year-to-date.
Gegevens van het nationale bureau voor de statistiek tonen aan dat de inflatie in maart met 104,3% op jaarbasis steeg, na een stijging van 102,5% in de voorgaande maand.
De populariteit van Bitcoin in het land komt ook voort uit de aanhoudende devaluatie van de Argentijnse peso, die in het afgelopen jaar bijna 50% is gedaald ten opzichte van de Amerikaanse dollar.
Ook stablecoins populair in Argentinië
Zelfs sommige Argentijnse steden lijken in cryptocurrencies te zoeken naar een veilige haven te midden van de aanhoudende economische crisis.
In december van vorig jaar keurde de Argentijnse provincie San Luis de uitgifte van haar eigen stablecoin goed, die gekoppeld is aan de Amerikaanse dollar en beschikbaar is voor alle inwoners. De stablecoin wordt voor 100% gedekt door liquide financiële activa.
Volgens Chainalysis gebruikt meer dan 30% van de consumenten in Argentinië stablecoins voor dagelijkse aankopen, hoogstwaarschijnlijk voor kleine retailtransacties onder $1.000/€892.

Bitcoin onder druk: koers nadert laagste punt sinds Trump weer president is
Bitcoin koers daalt hard na Trump-nominatie voor de Fed. Beleggers vrezen streng beleid en vluchten uit risicovolle assets.

Blockstream haalt $210 miljoen op: Kan dit de schaalbaarheid van Bitcoin verbeteren?
Blockstream haalt 210 miljoen dollar op om de infrastructuur van Bitcoin op meerdere punten te verbeteren.

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?
Regulatie nieuws

Heftig debat tussen senator Elizabeth Warren en crypto-voorstander John Deaton
Felle clash tussen Elizabeth Warren en John Deaton over crypto-regulering tijdens debat. Warren pleit voor strenge regels, Deaton voor innovatie.

Italië van plan om belasting op cryptowinst fors op te voeren naar 42% in nieuwe begroting 2025
De Italiaanse regering heeft plannen aangekondigd om de vermogenswinstbelasting op bitcoin en andere cryptovaluta te verhogen.

Zuid-Korea versterkt toezicht op cryptomarkt en overweegt lancering van crypto-ETF’s
Zuid-Korea zet belangrijke stappen richting crypto-regulering en mogelijke lancering van crypto-ETF’s met de oprichting van een speciale commissie.
Meest gelezen

Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF
Grayscale wil multi-crypto fonds omzetten naar Spot ETF, met toegang tot BTC, ETH en andere altcoins. Goedkeuring door SEC onzeker.

Herstel goud en zilver ingezet – inflatiecijfers VS kunnen koers bepalen
Goud en zilver herstellen voorzichtig van de scherpe koersdaling die we donderdag zagen. Wat kunnen we verwachten van de edelmetalen?

