Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau! Stort €10 en ontvang €10 extra
Bitvavo: Stort €10
en krijg €10 gratis
Een website die opgezet is om XRP fraude te bestrijden vertelt dat Ripple fans sinds 2019 meer dan 8,5 miljoen tokens hebben verloren aan nep-airdrops en YouTube giveaways.
Ripple investeerders hebben het afgelopen jaar meer dan 8,5 miljoen XRP tokens verzonden naar oplichters. Deze tokens werden afhandig gemaakt door nep-airdrops en YouTube giveaways. Deze gegevens zijn gedeeld door een nieuwe website die is opgezet om fraude op de blockchain te bestrijden.
De website genaamd ‘xrplorer’, die nog steeds in beta is, plaatste de gegevens op 23 april op Twitter. Hierin werd duidelijk dat Ripple investeerders in het jaar 2019 meer dan 6 miljoen tokens hebben verstuurd naar de YouTube oplichters. In 2020 zijn er al meer dan 3 miljoen tokens verstuurd naar de oplichters.
Do you want to protect your users against scams? You can! In 2019 more than 6M XRP was withdrawn directly from exchanges to giveaway scams. This year, already close to 3M. You can warn your users, when they withdraw, by using our advisory list. pic.twitter.com/M1TT2cu9c0
— xrplorer.com (@xrplorer) April 23, 2020
Zoals we hierboven zien werden de gestolen tokens gestort naar bijna elke grote crypto exchange. Binance werd het meest gebruikt. Xrplorer merkt op:
“Volgens onze gegevens zijn XRP-accounts die zijn gekoppeld aan deze oplichtingszaak in het bezit van ten minste 5,9 miljoen XRP, waarbij vele fondsen elke dag worden witgewassen via exchanges en ruildiensten.”
De website is een relatief nieuwe informatiebron en daarom moet nog worden vastgesteld hoe betrouwbaar de gegevens van de website zijn. Toch zijn de gegevens interessant omdat het een indicatie geeft van de omvang van het enorme probleem van weggeefacties en airdrop scams. Xrplorer beschrijft zichzelf als een gemeenschapsinitatief om XRP fraude te bestrijden:
“Er is een bedreiging voor XRP-investeerders, vermomd als goedbedoelde weggeefacties en airdrops, social media berichten vermomd als beroemdheden, en websites vermomd als officiële communicatiekanalen. We bouwen tools om mensen die slachtoffer zijn van deze oplichting te helpen en om te voorkomen dat anderen slachtoffer worden. Tijd is essentieel. Vanaf het moment dat een slachtoffer beseft dat hij is bedrogen en ze in contact komen met hun exchange is het geld vaak al weg. Let dus goed op.”
De oplichtingszaak begint een enorm probleem te worden voor Ripple. Het probleem is zelfs zo groot dat Ripple en zijn CEO een rechtszaak hebben aangespannen tegen YouTube. Ze spannen de rechtszaak aan vanwege de vermeende medeplichtigheid aan neppe “XRP-giveaways”.
De rechtszaak stelt dus dat YouTube de acties van de oplichters bewust niet tegengaat, ondanks dat ze wel het vermogen hebben het te stoppen. Ripple schrijft hierover het volgende:
“De opzettelijke passiviteit van YouTube heeft het merk Ripple en de reputatie van meneer Garlinghouse onherstelbaar geschaad – en blijft het onherstelbaar schaden. De passiviteit van YouTube heeft ook talloze personen geraakt die het slachtoffer zijn geworden van de scam. Deze schade zal in omvang en ernst blijven toenemen zonder tussenkomst van de rechtbank.”